Hvordan kan skrivning kobles til fantasileg i indskolingen, hvordan understøttes social dannelse i klassefællesskaber, hvordan kan matematikundervisning styrke faglig selvtillid hos elever i 4. klasse, og hvordan ses trivsel og mistrivsel fra unges perspektiv?
Det er nogle af de spørgsmål, som 13 ph.d.-projekter vil undersøge med støtte fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning. Alle projekterne er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet.
Formålet er at knytte forsknings- og uddannelsesmiljøerne tæt sammen og understøtte, at den nye viden let kan implementeres i lærer- og pædagoguddannelsen og i praksis ude på folkeskolerne.
Læs mere om de 13 ph.d.-projekter.
- Mistrivsel hos børn og unge kan have langtrækkende konsekvenser. Det er samtidig et komplekst problem, som vi ikke kender det fulde omfang af. Derfor har vi brug for mere viden om fællesskab, trivsel og faglighed i folkeskolen – og om hvordan det påvirker hinanden. Det er vigtigt, at vi bliver klogere på, hvad der er helt naturlige bump på livets vej, og hvad der er mere alvorligt. Så lærere og pædagoger kan anvende den viden direkte i deres daglige arbejde med børn og unge.
Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk