Folketinget har vedtaget en lovændring, der skal nedbringe sagsbehandlingstiden for ansøgninger om SU-handicaptillæg. Lovændringen omfatter blandt andet tydeligere krav til den dokumentation, som studerende skal indsende, så deres ansøgning kan blive behandlet hurtigere.
Antallet af studerende med varige funktionsnedsættelser, der ansøger om at få SU-handicaptillæg, er steget kraftigt. Fra 2016 til 2024 er antallet af ansøgninger steget fra ca. 3.000 til ca. 7.500. Med det stigende antal ansøgninger er der fulgt en stigende udfordring med ansøgninger, som ofte ikke indeholder fyldestgørende dokumentation til, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen kan afgøre dem. Alene i 2024 manglede der eksempelvis dokumentation i ca. 2/3 af ansøgningerne.
Det har betydet, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har skullet indhente yderligere dokumentation, ofte ad flere omgange, hvilket både forsinker afgørelsen i sagerne og forlænger sagsbehandlingstiden for den enkelte studerende.
Aktuelle tal fra primo maj 2025 fra styrelsen viser nemlig, at sagsbehandlingstiden for de ansøgninger, hvor der skal indhentes yderligere dokumentation, er gennemsnitligt ca. 10,2 måneder, mens de ansøgninger, der har fyldestgørende dokumentation fra start, bliver færdigbehandlet inden for ca. 3,7 måneder i gennemsnit.
For at imødekomme denne udfordring har en taskforce, som blev nedsat til at finde løsninger på området, anbefalet, at dokumentationskravene til de studerende gøres tydeligere. For det skal gøres mere klart for ansøgerne, hvilken dokumentation Uddannelses- og Forskningsstyrelsen som minimum skal bruge for at kunne træffe en afgørelse.
Folketinget har derfor vedtaget en lovændring, der gør det muligt at fastsætte minimumskrav til den dokumentation, som studerende skal vedlægge sammen med sin ansøgning om SU-handicaptillæg. Formålet er, at flere ansøgninger fra start indeholder den dokumentation, der er nødvendig for at få handicaptillæg, så ansøgningerne kan afgøres hurtigere.
- Sagsbehandlingstiden på ansøgninger om SU-handicaptillæg er for lang, og det er et problem. For studerende med funktionsnedsættelser skal kunne fokusere på deres uddannelse uden at opleve bekymring over deres økonomiske situation. Med denne lovændring bliver det muligt at fastsætte minimumskrav til dokumentationen. Det gør ansøgningsprocessen mere gennemskuelig og giver de studerende bedre forudsætninger for at indsende en fyldestgørende ansøgning fra start. Det er vigtigt, for vi skal have et uddannelsessystem, der passer til de unge – ikke omvendt – og de studerende fortjener at få en hurtigere afklaring.
Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk