Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har netop givet 30,1 millioner kroner til 12 forskellige forskningsprojekter, der skal være med til at styrke læreruddannelsen og folkeskolen.
Hvordan kan lærerne understøtte, at elever med psykiatriske diagnoser vender tilbage til almenklassens fællesskab og genoptager deres liv og læring som en del af fællesskabet? Og hvordan får man bedst bæredygtig udvikling inddraget i undervisningen på de danske folkeskoler? Det er blandt de 12 projekter, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning uddeler penge til.
De 12 praksisnære projekter er forankret i samarbejder mellem landets universiteter og professionshøjskoler. Projekterne giver dermed vigtig viden til læreruddannelsen og folkeskolen, og de skal alle være med til at udvikle og styrke undervisningen på læreruddannelsen.
- Forskningen er med til at gøre vores folkeskole endnu bedre. Det er godt for børnene – og for hele samfundet. Jeg synes, det er nogle meget spændende projekter, der er valgt i år. Både når det handler om at få udsatte elever med i fællesskabet, og når det handler om at få den grønne omstilling ind i undervisningen. Alle projekterne sker i et samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Det baner vejen for, at forskningen bliver en del af undervisningen på læreruddannelsen. Det er virkelig vigtigt, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Det er tiende gang, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har udvalgt forsknings-projekter, og i alt gives 30,1 millioner kroner til 12 forskellige projekter.
Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181