Læs kommissorium for kommission om fremtidens læreruddannelse
Læreruddannelsen spiller en central rolle i det danske uddannelsessystem og det danske samfund. En læreruddannelse af høj kvalitet og på et højt fagligt niveau har afgørende betydning for de kommende generationers muligheder for at modtage god undervisning og lære mest muligt i løbet af deres skolegang. Hvis lærerne er rustet til at løfte opgaven, vil der blive mulighed for at forebygge og begrænse udfordringer, som i dag viser sig senere i uddannelsessystemet.
Flere af de øvrige nordiske lande har gennemført omfattende reformer af indhold, opbygning og længde på læreruddannelsen. Finland, Sverige, Norge og Island har i dag markant anderledes læreruddannelser end i Danmark.
I Danmark er der foretaget en række reformer af læreruddannelsen, herunder fire reformer siden 1990. Senest blev der i 2012 indgået en politisk aftale om reform af læreruddannelsen. Den nye læreruddannelse trådte i kraft i 2013, men uddannelsen blev allerede ændret i 2015 som følge af folkeskolereformen. I 2015 blev der eksempelvis indført krav om læringsmålsstyret undervisning i alle fag. Et krav, som flere parter nu foreslår, udgår igen.
Læreruddannelsen har således historisk set været igennem mange politiske ændringer, som ikke har fået lov at virke ret længe ad gangen, og som har skabt uro og usikkerhed om uddannelsen.
Der er netop gennemført en evaluering af læreruddannelsen. Evalueringen peger på, at der er en række strukturelle udfordringer med uddannelsen, herunder i forhold til det faglige niveau, studiekultur og vidensbasering.
Dertil kommer, at det trods skærpede adgangskrav og forbedret rekruttering fortsat er en basal udfordring for læreruddannelsen at være attraktiv for de fagligt dygtigste studerende.
Samlet set er der behov for at se grundlæggende på, om den danske læreruddannelse er indrettet hensigtsmæssigt, har et tilstrækkeligt højt fagligt niveau, og om læreruddannelsen i øvrigt er på højde med og følger den internationale udvikling.
Målet er, at Danmark skal have en langtidsholdbar læreruddannelse, hvor lærerne får et stærkt fagligt og metodisk fundament med henblik på både at levere undervisning af høj kvalitet og være rustede til at anvende og vurdere nye tilgange og metoder i takt med folkeskolens udvikling, og hvor det ikke er nødvendigt at ændre bekendtgørelsen ved skiftende strømninger i folkeskolen.
På denne baggrund har regeringen valgt at nedsætte en kommission om fremtidens læreruddannelse. Målet er at skabe det nødvendige grundlag for en langsigtet løsning for læreruddannelsen.
Kommissionens opgaver falder i to dele: For det første skal kommissionen belyse en række grundlæggende spørgsmål om læreruddannelsens indhold og tilrettelæggelse.
Som led i denne analyse skal kommissionen også belyse den vidensopbygning og vidensformidling, som ligger til grund både for selve læreruddannelsen og for den løbende udvikling af lærerprofessionen. For det andet skal kommissionen på baggrund af analysen definere de grundlæggende forudsætninger, som skal være opfyldt for at indfri ambitionerne for fremtidens læreruddannelse. På dette grundlag skal kommissionen opstille modeller for, hvordan en læreruddannelse på højt internationalt niveau kan realiseres i Danmark.
Kommissionen får til opgave blandt andet at belyse nedenstående spørgsmål om læreruddannelsens indhold og tilrettelæggelse. Kommissionen skal tage afsæt i den netop afsluttede evaluering af læreruddannelsen, og samtidig belyse kvaliteten af de faglige miljøer. Kommissionen skal inddrage internationale erfaringer, herunder fra de nordiske lande samt andre relevante lande som f.eks. Holland, UK, Tyskland, New Zealand, Canada og Singapore.
Med udgangspunkt i analysen skal kommissionen definere de grundlæggende forudsætninger, som skal være opfyldt for at indfri ambitionerne om fremtidens læreruddannelse. På dette grundlag skal kommissionen opstille modeller for, hvordan en læreruddannelse på højt internationalt niveau kan realiseres.
I forlængelse af den offentlige debat om forskningsbasering og udbud af læreruddannelse på universiteter vil det være relevant, at kommissionen belyser modeller både for udbud på professionshøjskoler som i dag, men også for udbud på universiteter.
Der kan også tænkes andre (hybrid-)modeller evt. inspireret af internationale erfaringer. Ligesom der kan indgå overvejelser om, hvordan samarbejdet mellem professionshøjskoler og universiteter kan organiseres og styrkes.
Kommissionen skal gøre sig overvejelser om de forskellige modellers betydning for den regionale forsyning af lærere i hele landet samt gøre sig overvejelser over, hvordan der kan skabes regional forsyning af velkvalificerede lærere i hele landet.
Kommissionen kan i forbindelse med modellerne forholde sig til følgende spørgsmål i relation til struktur og fleksibilitet:
Kommissionen har til opgave at fokusere på den ordinære læreruddannelse og skal således ikke opstille modeller for efter-/videreuddannelse.
Kommissionen skal imidlertid overveje, hvad der skal være en del af den ordinære læreruddannelse, og hvad der mere hensigtsmæssigt placeres i en evt. senere opkvalificering. I den sammenhæng kan kommissionen se på den rolle, som de faglige miljøer, der udbyder læreruddannelse, spiller i forhold til opkvalificering og løbende udvikling af lærerprofessionen.
Kommissionen skal belyse fordele og ulemper ved de opstillede modeller. Fordele og ulemper skal belyses både på kort og på langt sigt.
Kommissionen skal belyse de økonomiske konsekvenser ved de opstillede modeller, herunder økonomiske konsekvenser for henholdsvis stat og kommuner.
Udgangspunktet er, at de opstillede modeller skal holdes inden for de nuværende økonomiske rammer. Kommissionen kan dog også belyse modeller, hvor udgifterne ligger under og over de nuværende rammer. I givet fald skal der redegøres grundigt for fordele og ulemper ved sådanne modeller – ligesom udgifterne skal belyses udførligt.
Kommissionen sammensættes af eksterne, sagkyndige medlemmer, som tilsammen besidder faglig indsigt i henholdsvis læreruddannelsen, forskellige uddannelsesinstitutioner og samfundsøkonomi, heraf én formand.
Kommissionen betjenes af et sekretariat, som ledes af Uddannelses- og Forskningsministeriet med deltagelse fra Finansministeriet og Undervisningsministeriet.
Kommissionen skal anvende en åben arbejdsform med løbende interessentinddragelse. Kommissionen kan frit inddrage relevante eksperter, herunder udenlandske. Der nedsættes en referencegruppe bestående af læreruddannelsens interessenter, herunder de lærerstuderende m.fl.
Kommissionen kan rekvirere eksterne analyser i det omfang, den finder behov herfor. Kommissionen skal afslutte sit arbejde med en afrapportering i foråret 2020